onsdag 2 december 2020

Eat clean med mer näring och mindre skräp i maten.

 Nu har jag ätit ren mat i två månader. Övergången har inte varit svår, men jag hade nog hoppats bli mer pigg av den än vad jag upplevt. Hösten är INTE min årstid. Jag sjunker som en sten i bristen på dagsljus. Hade det varit ett vanligt år utan pandemi hade jag bokat en resa till soliga Spanien för Issa är ändå i Stockholm med sin andra kull valpar. Nu funkade inte det o jag bestämde mig för att istället satsa helhjärtat på bra kost.

Jag inspirerades av Maria Borelius som bla skrivit Hälsorevolutionen, Food Pharmacy, Sanna Ehdin, Kristina Andersson, Elisabeth Johansson samt ett flertal Youtubers.

Det stör mig att vi inte har ett bra svenskt begrepp som inkluderar samma gränser för vad man äter o inte äter. Där är ju paleo tydligare. I LCHF har jag sett att de ibland märker recepten med strikt, normal eller liberal.

Jag har rensat bort socker, gluten (men inte havre), och en massa livsmedel med tillsatsämnen.

Nu äter jag grönsaker, örter, svamp, rotfrukter, frukt, bär, ägg, nötter, frön, fisk, kyckling och kött.

Jag har bakat fröbröd och fortsätter prova mig fram med enkla glutenfria bakpulverbröd.

Sötsuget är helt borta och jag unnar mig mörk choklad, nötter eller nötsmör som fika.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar